Roestig Chroom
Roestig chroom is vaak het sluitstuk van veel ‘roestoraties’. Een roestige bumper ‘even’ opnieuw verchromen is makkelijker gezegd dan gedaan. Let op: Niet alles wat blinkt is chroom. Er kan ook sprake zijn van gepolijst RVS (maar dat roest sowieso niet) of gepolijst aluminium. Dat laatste roest uiteraard ook niet, maar is wel zacht en kan daardoor makkelijk beschadigen.
Roestig chroom uit zich meestal als een groot aantal bruine puntjes in het chroomwerk. Het is niet het chroom dat roest maar het staal onder de chroomlaag. Roest zet uit en breekt dan door de chroomlaag heen. Het grootste probleem is echter dat er meestal veel meer roest aanwezig is dan dat je ziet.
U heeft nu 3 opties:
Niets doen en hopen dat het wel meevalt (geloof me, het valt altijd tegen).
Een beetje oplappen en hopen dat het nog een tijdje mee gaat.
Het onderdeel opnieuw laten verchromen en hopen dat het niet al te veel kost.
Opnieuw verchromen
Opnieuw verchromen is een proces dat uit meerdere bewerkingen bestaat.
Eerst moeten de oude lagen (lak, nikkel en chroom) worden verwijderd.
Vervolgens moet ALLE roest volledig worden verwijderd.
De eerste twee stappen gebeuren met behulp van bijtende baden.
Daarna wordt het onderdeel geslepen, geborsteld en gepolijst. Dit kan problemen opleveren als het onderdeel ernstig door roest is aangetast. Door het wegslijpen kan de materiaaldikte te klein worden of komen er oneffenheden in het oppervlak.
Soms worden de onderdelen eerst verkoperd. Hierdoor wordt een nog betere corrosiebestendigheid bereikt. Het product moet dan na het verkoperen weer gepolijst worden. Dit maakt de bewerking extra bewerkelijk en dus duurder. U kunt de koperlaag vergelijken met de primerlaag van een laksysteem.
Het te verchromen product wordt altijd eerst vernikkeld. De nikkellaag kunt u vergelijken met de kleurlak van een laksysteem. Dit is de dikste laag van het geheel.
Na het vernikkelen wordt de chroomlaag aangebracht. De chroomlaag geeft de hoogglans. Dit is vergelijkbaar met de blanke lak die vaak als eindafwerking bij een laksysteem wordt gebruikt.
U begrijpt dat dit gehele proces nogal arbeidsintensief is en dat maakt het opnieuw verchromen relatief duur is.
Hieronder vindt u twee adressen waar u als hobbyist/bedrijf terecht kunt voor het verchromen van (auto-) onderdelen:
Galviron
Spinfondseweg 9
8171 NT Vaassen
Tel. 0578-571244
www.galviron.nl
VOF VAN BLITTERSWIJK
Vissersweg 34a
3922 GH ELST (U)
Telefoon 0318-471490
E-mail vof.vanblitterswijk@planet.nl
Website www.vofvanblitterswijk.nl
Openingstijden:
ma. t/m do. 07.00-16.00 uur
vr. 07.00-12.00 uur
Bezoek particulieren op afspraak.
N.B. Wij vermelden adressen van bepaalde bedrijven als service t.b.v. de lezers van deze site.
Wij kunnen geen garanties geven m.b.t. de kwaliteit van het geleverde werk.
Oplappen
Indien u besluit het verchromen nog even uit te stellen kunt u een roestige bumper o.i.d. nog wel oplappen zodat de roest niet te erg zichtbaar is. U doet dat als volgt:
Maak het onderdeel goed schoon.
Poets daarna het chroom met een zacht polijstmiddel (bv Commandant nr 4). Op deze wijze zult u ook de roestpuntjes min of meer schoonslijpen.
Neem nu een klein penseeltje en stip alle roestplekken aan met Fertan (roestoplosser).
Laat de Fertan circa 24 uur inwerken.
Spoel de met Fertan behandelde plaatsen goed af en laat het geheel drogen.
De met Fertan behandelde plekken zijn nu zwart en kunnen met wat zilverkleurige verf worden aangestipt.
Laat de verf enkele weken uitharden en poets de bumper nogmaals.
Herhaal deze behandeling voor alle roestplekken die in de loop der tijd erbij komen.
Begin tegelijkertijd alvast met het sparen voor een nieuwe bumper of het opnieuw laten verchromen van het onderdeel!
Zelf verchromen
Het zelf verchromen van onderdelen is in theorie wel mogelijk maar in de praktijk is dit echter vanwege de benodigde baden en hoge stroomsterktes niet goed uitvoerbaar.